TF InsightFX - шаблон joomla Видео

فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های فروش کالا

  • Posted on:  دوشنبه, 02 اسفند 1395 05:18
مقالات www.zarplast.ir

آیا کسب‌وکاری مبتنی بر تجارت الکترونیک در اندازه‌های کوچک یا متوسط دارید؟ یا شاید مسئول مدیریت امور و چرخاندن چنین وب‌سایتی در اختیار شماست؟ اگر پاسخ مثبت است، حتماً برای ترفیع و ترویج محصولات و خدمات خودتان ترکیبی از چندین استراتژی و تکنیک مختلف رادارید. اگر این‌چنین نیست، پس فراموش نکنید که در حال از دست دادن فرصت‌های بی‌شماری برای افزایش درآمد و دیده شدن سایت خودتان هستید.

کانال‌ها و روش‌های فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی یا توزیع در سطح سایت‌های فروش کالا به‌هیچ‌وجه به‌عنوان رقیبی برای یکدیگر در نظر گرفته نمی‌شوند، بلکه در حقیقت، مکمل یکدیگر هستند و هر دو باید در یک مدل کسب‌وکار در جای خودش مورداستفاده قرار بگیرد. البته اینکه استفاده از کدام‌یک از آن‌ها را زودتر شروع کنید هم اهمیت چندانی ندارد، فقط باید یکی را انتخاب کرده و پیش از دیگری شروع کنید و مرحله‌به‌مرحله آن را توسعه دهید.

در این مطلب قصد داریم به‌طور اجمالی به این موضوع بپردازیم که فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا توزیع از طریق سایت‌های فروش کالا هر یک چطور می‌توانند به توسعه کسب‌وکار شما کمک کنند.

فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی

فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی یا به‌اختصار فروش اجتماعی عبارت است ایجاد ارتباطات حقیقی و بلندمدت از طریق شبکه‌سازی اجتماعی که می‌تواند با سرمایه‌گذاران بالقوه، کارکنان، همکاران و همچنین دیگر کسب‌وکارها شکل بگیرد. درحالی‌که ممکن است چنین ارتباطی به‌طور طبیعی بین شما و طرفداران شما شکل بگیرد، در زمان آمادگی داشتن برای توسعه آن باید به فکر تغییر و ایجاد بازبینی در آن باشید. شبکه‌های اجتماعی مختلف فیس‌بوک کاملاً علاقه‌مند به کمک کردن به شما برای توسعه این روابط هستند و البته برای این کار هم ایجاد و توسعه‌یافته‌اند، البته به ازای هزینه‌ای که باید آن را بپردازید. البته با توجه به اینکه امروزه بیش از 75% مردم به این شبکه‌ها دسترسی داشته و از آن‌ها استفاده می‌کنند، هزینه‌ای که این شبکه‌ها در ازاء خدمات خود از شما طلب می‌کنند، بسیار ناچیز است و همین موضوع است که موجب قدرتمند شدن این شبکه‌ها و البته تبدیل‌شدن آن‌ها به ابزاری استراتژیک برای کسب‌وکارها می‌شود.


تم کلی‌فروش اجتماعی ایجاد و گسترش یک کمپین از طریق بازاریابی دهان‌به‌دهان در رابطه با یک محصول یا خط محصول خاص است. زمانی که نوبت به خرید یک محصول می‌رسد، مصرف‌کنندگان اغلب توجه خاصی به نظر دوستان و همکاران خوددارند. توجه داشته باشید که تبلیغات ممکن است به‌هرحال پس از مدتی اثربخشی خود را از دست بدهند، اما پیشنهاد شدن یک محصول یا خدمت به‌صورت شخصی یا تائید آن توسط دیگر دوستان و همکاران چیزی که به‌ندرت نادیده گرفته می‌شود.
 
به این اطلاعات آماری در این رابطه توجه داشته باشید:

– 81% از افراد پاسخ‌دهنده به سؤالی در این رابطه اعلام کرده‌اند که پست‌های دوستان و همکاران در شبکه‌های اجتماعی به‌طور مستقیم بر تصمیم خرید آن‌ها تأثیرگذار بوده است.

– احتمال خرید محصول توسط مصرف‌کنندگان در صورت پیشنهاد شدن آن توسط دیگران تا 71% بیشتر می‌شود.

– 74% از مصرف‌کنندگان برای دریافت راهنمایی در رابطه با تصمیم خرید از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

– مصرف‌کنندگان امروزی با حجم انبوهی از اطلاعات، حجمی به‌مراتب بیشتر از ظرفیت مصرف نوع بشر روبرو هستند. درنتیجه، ایمیل‌ها، تبلیغات آنلاین و پیام‌های ترویجی بسیار زیاد در دریای بی‌انتها این پیام‌ها گم می‌شوند. اینجاست که شبکه‌های اجتماعی اثربخشی خود را ثابت می‌کنند. امروزه مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگر سعی در اجتناب از توجه به انواع کانال‌ها و مجاری ترویجی و تبلیغی دارند و بیشتر به شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های فعال در آن‌ها توجه می‌کنند. آن‌ها بیشتر در پی کسب توصیه‌های کاربردی و پیشنهاد شدن محصولات از طریق شبکه‌هایی همچون فیس‌بوک، توییتر و پینترست و لینکداین هستند.

از طرف دیگر فروش اجتماعی چالش بزرگی را هم در برابر بازاریابان فعال در عرصه تجارت الکترونیک قرار می‌دهند.

حقیقت این است که زیرساخت‌های شبکه‌های اجتماعی محل یا آغازی برای یک معامله مستقیم نیستند. کاربران شبکه‌های اجتماعی عموماً به‌منظور تعامل با دوستان خود در این فضای اجتماعی مجازی قرار می‌گیرند و حس و حال خرید کردن ندارند. بااین‌وجود، کاری که شبکه‌های اجتماعی به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهند کمک کردن به شما در دسترسی پیدا کردن مصرف‌کنندگان بالقوه، آگاه ساختن آن‌ها در رابطه حضور شرکت شما و اطلاع از محصولات و خدمات شماست. هدف این است که آن‌ها شمارا دوست باشند و اطلاعات محصولات و تخفیف‌های شمارا با دوستان خود به اشتراک بگذارند. موفقیت فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی درواقع وابسته به موارد زیر است:

1- شناخت مشتریان و مراجعین بالقوه

2- یافتن یک وجه مشترک جهت آغاز گفتگو دوجانبه و توسعه ارتباطات

3- گسترش روابط

ادامه دارد . . .